IDOLS: THE MONEYMACHINE
--------------------------------------------------------------------------------
Zaterdag 1 mei, Miljoenen euro's verdiende RTL 4 met Idols, ook dit jaar. En zeker is dat de kassa niet sluit na de finale vanavond. Om hoeveel geld het precies gaat, is een goed bewaard geheim. Maar duidelijk is dat het tientallen miljoenen moeten zijn.
Gezien op de website van RTL 4: 'Idols behang' voor 47,50 euro per vierkante meter. Idols is 'big business'. Hoe groot, daarover zwijgen de doorgaans praatgrage programmamakers in alle talen. Bij de Holland Media Groep (HMG), waar RTL 4 onderdeel van uitmaakt, houden ze de kaken stijf op elkaar.
Grofweg bekeken komt het geld bij Idols op vier manieren binnen: via commercials, sponsoring, de opbrengsten van het stemmen door het publiek en de merchandise.
De reclameblokken van HMG-programma's worden verkocht door het eigen bedrijfsonderdeel IP (Information et Publicité). Tijdens de eerste uitzending van Idols II op 6 december werd 30.750 euro gevraagd voor 30 seconden reclamezendtijd. Tijdens de finale van vanavond is dat 32.385 euro, tijdens de uitslag zelfs 36.040 euro.
De Day After-shows op zondag brengen zo'n 13.000 euro per halve minuut op. Kassa voor HMG, geeft een woordvoerster van IP toe. 'Van de mediawet mogen we per uur twaalf minuten reclame uitzenden. Die zitten tijdens Idols allemaal vol.'
Na de finale vanavond en de terugblik morgen is er ongeveer 85 uur Idols op televisie geweest. Een simpele rekensom leert dat de totale reclame-inkomsten voor HMG tijdens Idols ergens tussen de veertig en zestig miljoen euro liggen.
Sponsors
Daarnaast zijn er de vaste sponsors, waarvan Rexona en Toyota de grootste zijn. Hoeveel zij betalen is onbekend, maar zeker is dat het om miljoenen gaat. Naar verluidt betaalde Rexona vorig jaar, toen nog niet bekend werd dat Idols een kijkcijferkanon zou worden, al vier miljoen euro.
Sms'en naar Idols kost nu 90 eurocent. Stemmen per telefoon komt op 70 cent. Tijdens de eerste live-show werd er 173.000 keer gestemd. Daar zit, hoe spannender het wordt, een opgaande lijn in. Productiemaatschappijen maken deals met telefoonmaatschappijen: ongeveer de helft van het bedrag verdwijnt rechtstreeks in de geldbuidel van de programmamaker. De andere helft is voor het telefoonbedrijf en voor het bedrijf.
Wekelijks kijken op zaterdag zo'n drie miljoen mensen naar de uitzending. Zo'n tien tot vijftien procent brengt een stem uit. Het publiek kon dertien keer stemmen. Stemmen levert dus ook een paar miljoen euro op.
Behang
Dan de merchandise. De naam Idols is vorig jaar voor tal van artikelen gebruikt. Behalve behang biedt de website van RTL 4 onder meer posters (6,95 euro), het Idols spel (14,95 euro), sieraden (tussen de 10 en 15 euro), eau de toilette (19 euro), make up (9 euro), gel (7,50 euro) en een tijdschrift (4,95 euro per uitgave). Ook kunnen liedjes gedownload worden en cd's samengesteld.
Voor de opbrengst van al dit soort artikelen is een verdeelsleutel gemaakt tussen de zender en de bedenker van Idols. Die bedenker, de Engelsman Simon Fuller (44), is de echte spekkoper van Idols. Hij verkocht het programma inmiddels aan 22 landen. Fuller bedong dat hij van elke euro en dollar omzet in de wereld van Idols een bepaald percentage krijgt. Zijn vermogen wordt inmiddels geschat op ruim 130 miljoen euro.
Ahoy
Wie denkt dat de kassa van Idols na dit weekeinde stopt met rinkelen, vergist zich. Optredens van de Idols-finalisten zorgden vorig jaar vier keer voor een vol Ahoy' (geschatte opbrengst 1,5 miljoen euro). Daarnaast gingen er zo'n 50.000 'Greatest Moments'-cd's over de toonbank, 60.000 auditie-dvd's en 40.000 'Greatest Moments'-dvd's en video's. (bron: Eindhovens Dagblad).