Er komt trouwens 'n proces...
Boris voelt zich misbruikt door oude 'soulbrother'
Proces na verkoop oude songs van Boris
5 mei 2004, Algemeen Dagblad
[size=8]door Stefan Raatgever[/size]
Opschudding rond Idols-winnaar Boris. Een oud-bandlid heeft muziek van Boris' band Sofuja aan Nieuwe Revu verkocht. Boris' management stapt naar de rechter.
Nog voordat Boris met zijn eerste officiële cd in de winkels ligt, verscheen er gisteren muziek van de Idols-winnaar op de markt. Tien jazz-achtige nummers van Boris' oude band Sofuja zijn door een oud-groepslid verkocht aan tijdschrift Nieuwe Revu.
Managementsbureau AT, waar Boris onder contract staat, stapt naar de rechter. Platenmaatschappij BMG overweegt hetzelfde.
Boris Titulaer zelf is vooral woest op zijn oud-Sofuja-collega Gino Taihuttu, die de muziek zonder zijn goedvinden heeft verkocht. Boris: ,,Met de persoon in kwestie heb ik gedurende een aantal jaren een muzikale relatie gehad. Mijn gebrek aan ervaring heeft hij misbruikt. Hij heeft geen enkel recht om deze opnames zonder mijn toestemming uit te brengen.''
Muzikant Gino Taihuttu, gisteren ondergedoken in zijn studio en niet voor commentaar bereikbaar, meent sterk te staan wanneer AT en BMG hem voor de rechter dagen. ,,Het is mijn rechtmatige eigendom'', zegt hij in Nieuwe Revu, dat speciaal voor de gelegenheid een dag eerder dan normaal uitkwam.
Boris en hij waren ooit 'soulbrothers' maar staan inmiddels lijnrecht tegenover elkaar. Taihuttu vertelt uit woede de opnamen te hebben verkocht, omdat hij geen erkenning krijgt voor zijn deel in Boris' succes. ,,Ik heb Boris gedrild als een soldaat. Ik heb zijn keel ontmaagd.''
RTL 4 heeft Taihuttu al maanden geleden gesommeerd te stoppen met het aanbieden van de liedjes. Een woordvoerder: ,,Deze man liep alle platenmaatschappijen af om de muziek te verkopen. We hebben hem laten weten dat Boris als uitvoerende artiest hiervoor geen toestemming geeft. Dit leek hij te begrijpen, totdat hij de nummers aan Nieuwe Revu aanbood.''
De cd met daarop de tien nummers van Sofuja is te krijgen bij aankoop van het weekblad. Nieuwe Revu-hoofdredacteur Mark Koster over de vraag naar de cd en het bijgeleverde tijdschrift dat sinds gisteren in de winkels ligt: ,,Het loopt, zoals verwacht, storm.''
Commotie ook rond Idols-jurylid Jerney Kaagman. Eén nummer van Sofuja is ook te horen op een promotie-verzamelplaat, die in 2002 is samengesteld door Kaagman, tevens voorzitter van de stichting Conamus. Zij is woedend over suggestie dat zij door haar eerdere - en tot nu toe niet bekende - samenwerking met Sofuja en daarmee Boris niet onbevooroordeeld zou hebben kunnen jureren. ,,Wat een absolute onzin! Wat doet het er toe dat ik Boris al kende? Wat zou het mij opleveren hem anders te beoordelen?''
Kaagman maakt voor Conamus, dat de Nederlandse popmuziek in het buitenland promoot, elk jaar enkele verzamelcd's met Nederlandse muziek. ,,Per plaat worden er bijna 100 liedjes ingezonden. Daaruit heb ik in 2002 een selectie gemaakt. Het is dat iemand me er twee weken terug aan herinnerde, maar ik was al lang vergeten dat ik toen ook een liedje van Boris' band had uitgezocht. Ik heb hier echt diep in de kasten moeten zoeken om te controleren of het echt waar was.''
Volgens het jurylid is er geen enkele relatie tussen de selectie van Boris' materiaal en haar commentaar tijdens Idols. De commotie is zwaar overtrokken, vindt ze. ,,Dit gaat helemaal nergens over. Zijn er in Irak vandaag niet voldoende mensen doodgeschoten, dat dit zoveel aandacht krijgt?
,,Het principe van Idols is simpel: mensen die denken talent te hebben, mogen meedoen. Zij die het echt hebben, komen verder in het programma. Dat kunnen dus ook muzikanten met ervaring zijn. Hind had net als Boris bijvoorbeeld ook al aan de voorronden van het Nationale Songfestival meegedaan.''
Rondom de eerste finale-uitzending begin maart onstond al een relletje toen bleek dat de vader van finaliste Meike Hurts eind jaren 70 in Kaagmans band Earth en Fire speelde. Had Kaagman daarom niet beter moeten weten en het samenwerken met Boris nu wel van te voren moeten vertellen? ,,Complete nonsens'', aldus Kaagman. ,,Nogmaals: het maakt niets uit of ik iemand voor Idols al ken of niet. Dat vertellen is dus niet nodig. Bovendien: het publiek kiest in de finaleronden, niet wij.''
Voor het aanpassen van de regels van Idols zodat alleen onbekende talenten mogen meedoen, voelt Kaagman dan ook niets. Net als RTL 4 dat het programma uitzendt. Een woordvoerder: ,,We willen niet alleen deelnemers die zijn blijven steken bij het zingen voor de spiegel. Aan een nieuwe popster stellen we, behalve een minumumleeftijd, geen eisen. En dat zullen we ook in de toekomst niet doen.''